Menneskehandel i 2012
Foto: Illustrasjonsbilde

Menneskehandel i 2012

Publisert 21.03.2012 av Kristina Ekerhovd-Ottersen

Slavehandel er et stort problem i vår tid. Virkeligheten for ofrene er grusom, og det er mange av dem. Ungdom og Medier tror på bevisstgjøring som et av redskapene for å bekjempe menneskehandel. - Vi vil være med å løfte frem arbeid som gjøres i dag for å skape en forandring og bringe håp til ofrene, sier Kristina Ekerhovd-Ottersen i Ungdom og Medier.

Å overvinne det overveldende

The A21 Compaign kan informere oss om at i dag er det 27 millioner slaver i verden. Hvert år smugles 800.000 jenter inn i nye land for å være sexslaver.

The A21 compaign har satt seg som mål å være med å utrydde sexslavehandelen i verden. På deres nettside presenterer de blant annet 21 måter hver enkelt kan bli involvert og gjøre en innsats for å bekjempe denne utbredte kriminaliteten. Med Twitter, Facebook og YouTube, utfordres flere til å være med å spre engasjement.

Bevisstgjøring og ansvarliggjøring via nettsider og sosialemedier, er en viktig arena når det kommer til bekjempelse av sexslaveri verden over. Den greske A21 campaign har blant annet vært med å spre foto av den store popstjernen Justin Timberlake, der han står med en plakat hvor det står Real Men Don’t Buy Girls. Foto er tatt i forbindelse med en kampanje av DNA, en annen organisasjon som jobber aktivt med å engasjere verden i kampen mot slavehandel i dag.

Skaper engasjement

Kampanjen Real Men Dont Buy Girls nådde ut til flere hundre millioner gjennom massemediene. Mer enn 1.4 millioner så videoklippene og mer enn 83.000 lagde og delte egne videoklipp. Etter kampanjen har også mer enn 100.000 blitt med i DNA sitt nettsted hvor de kan lære mer om menneskehandel.

Bak kampanjen står DNA The Demi and Ashton Foundation. Målet deres er å bringe fokuset på barn i sexslaveri inn i sosiale medier og nå ut til millioner av mennesker. De ønsker å skape et engasjert fellesskap av aktivister og skifte den kulturelle liberale holdningen til å kjøpe sex, spesielt blant menn. 
 
Et kall til å bety en forskjell
 
Det er mange i dag som jobber aktivt for å beskjempe ondskapen i dagens menneskehandel og sexslaveri. 

En av dem er Danielle Mitchell, som er leder for Relief sitt arbeid mot menneskehandel. I et intervju på CNN sin blogg om tro, forteller hun hvordan hun er motivert av Jesu kall til å beskytte de sårbare og tjene de minste.

Gjennom sitt arbeid ønsker hun blant annet å vise jenter som er offer for sexslaveri at det er hjelp å få. Ofte er det vanskelig å komme i kontakt med disse jentene, ettersom de blir godt kontrollert av bakmenn. Men en av få ganger de får litt privatliv er på toalettet. Derfor henger Relief opp plakater på dodørene, med råd til hvordan jentene kan få hjelp. De har også produsert kam, neglefil og lepomader med telefonnummer til en krisetelefon.

Mitchell sier selv hennes kristne tro spiller en stor rolle i arbeidet. Hun ser ikke seg selv som annerledes i verken sårbarhet eller verdighet enn de hun hjelper, for Jesus ser oss alle som like, sier hun.

- I really believe Jesus saw everyone equally, sier hun.

I samme stat er det en kristen gruppe fra Westover Church som også gjør en stor innsats. De lager nødpakker med toalettsaker til jentene som er offer for menneskehandel, og de reiser rundt til andre kirker med dokumentarfilmer som skal bevisstgjøre flere til å bli med i kampen.

Jennifer Craver, en av medlemmene i denne gruppen, sier at hva de har fått innblikk i om slavehandel, er grusomt og holder henne opp om natten. Hun sier hun gjerne skulle sluppet å vite det hun vet. - Men nå som jeg vet, kan jeg som kristen ikke gjøre noe fro å hjelpe. Det er en del av mitt kall, sier hun i ett intervju med CNN.

Bevisstgjøring som redskap

Ungdom og medier ønsker å være med å sette fokus på problemet med menneskehandel i vår tid. - Som en del av vår visjon om å bevisstgjøre ungdom i deres mediehverdag, ønsker vi å være med å løfte frem viktige saker som kan skape engasjement hos ungdommer i dag. Menneskehandel er noe vi vil være med å sette fokus på, sier Kristina Ekerhovd-Ottersen i Ungdom og Medier. Det finnes flere nettsteder som setter fokus på arbeid som gjøres og som inviterer oss alle til å være med å engasjere oss. Dette synes vi er positivt og vi vil være med å invitere til engasjement.

Flere nettsider verdt å lese:

www.unlikelyheroes.com

http://abridgeofhope.org/

http://www.gems-girls.org

 


0 kommentarer

Tekst
 

Ditt navn
 

Verifiser innlegget ved å regne ut følgende:
 7+7=

 
 

Følg meg – til den digitale verden

Det heter seg at hvis man lurer på om man er en leder, så er det bare å se seg over skulderen om noen følger etter. De fleste sjekker nok heller antall følgere på sosiale medier.

 >  Flere saker fra kulturvinduet


Kontakt oss


Bestilling av seminar:
Berit Holgersen Steensen,
leder for Ungdom & Medier

Tlf: 56 31 40 50
E-post: berit@fom.no

 

Ungdom & Medier er en del av Familie & Medier.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Guttogjente.no er en veiledningsside med temaene kropp, sex og samliv ut fra et kristent livssyn.
 
 
 
 
 
 
 
Pornokirken.no er en nettside som ble startet av gutter som kom seg ut av pornoavhengighet, og som ønsker å hjelpe andre.
 
 

Kommentarer fra Ungdom & Medier: